
W pierwszej części artykułu
Nieautoryzowane transakcje: Jak odzyskać skradzione środki i jakie są Twoje prawa?
omówiliśmy m.in. zasady odpowiedzialności banku oraz to, że klient nie odpowiada za transakcje, których nie autoryzował – chyba że dopuścił się rażącego niedbalstwa.
Zgłaszają się jednak do mnie klienci, którzy spotkali się z odmową zwrotu środków przez bank.
JAKIE POWODY PODAJE BANK ODMAWIAJĄC ZWROTU PIENIĘDZY
Argumentacja banku będzie różnić się w zależności od konkretnej sprawy i okoliczności wskazanych przez klienta w reklamacji.
Transakcje były „prawidłowo” autoryzowane – banki twierdzą, że klient wyraził zgodę na operację w sposób zgodny z umową, np. przez użycie PIN-u, kodu SMS czy zatwierdzenie transakcji w aplikacji.
Zarzut rażącego niedbalstwa – instytucje finansowe próbują przerzucić odpowiedzialność na klienta, sugerując, że nie dopełnił obowiązków związanych z korzystaniem z bankowości elektronicznej oraz karty płatniczej.
Edukacja i ostrzeżenia – banki często wskazują, że regularnie informują klientów o metodach oszustw, publikują ostrzeżenia i materiały edukacyjne. Twierdzą, że zignorowanie tych zaleceń obciąża klienta.
Brak błędów technicznych – jeśli system działał prawidłowo i transakcja została poprawnie zarejestrowana, bank uznaje ją za ważną.
Prawidłowa weryfikacja tożsamości – według banków, skoro uwierzytelnienie przebiegło prawidłowo (np. kodem SMS), nie można mówić o nieautoryzowanej transakcji.
JAKIE SĄ DALSZE KROKI W SYTUACJI, W KTÓREJ BANK UZNA REKLAMACJĘ ZA BEZZASADNĄ?
1. Złóż odwołanie od decyzji banku
Po otrzymaniu odmowy warto przygotować „odwołanie” od decyzji banku i szczegółowo opisać w nim swoje stanowisko, wskazując z jakich powodów argumentacja banku jest nieprawidłowa. Bank ma obowiązek ponownie rozpatrzyć sprawę i powinien ustosunkować się do Twojego pisma.
2. Skorzystaj z pomocy Rzecznika Finansowego
Jeśli odwołanie nie przyniesie rezultatu, możesz zwrócić się do Rzecznika Finansowego. Rzecznik może przeprowadzić postępowanie interwencyjne, a w niektórych przypadkach wystąpić z pozwem w Twoim imieniu.
3. Rozważ postępowanie sądowe
Jeśli bank po odwołaniu nadal utrzymuje swoją decyzję, a interwencja Rzecznika Finansowego nie przyniosła oczekiwanego rezultatu, rozważ skierowanie sprawy do sądu. Wówczas to do Sądu będzie należała ocena czy do realizacji zakwestionowanych transakcji doszło w wyniku rażącego zaniedbania obowiązków przez klienta oraz czy są podstawy do zwrotu kwoty transakcji klientowi.
Warto skonsultować się z adwokatem, który przeanalizuje sprawę, przygotuje pozew i będzie reprezentować Cię przed sądem.
Pamiętaj, że w przypadku nieautoryzowanych transakcji bank ma obowiązek zwrotu środków niezwłocznie, nie później niż do końca dnia roboczego następującego po dniu zgłoszenia transakcji. Wyjątkiem są sytuacje, gdy bank udowodni, że doszło do rażącego niedbalstwa z Twojej strony lub zgłoszenie nastąpiło po upływie 13 miesięcy od daty transakcji
W przypadku wątpliwości lub potrzeby wsparcia, warto skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy pomogą Ci skutecznie dochodzić swoich praw.