Nieautoryzowane transakcje bankowe – praktyka banków a obowiązki wynikające z PSD2

Jeżeli padłeś ofiarą oszustwa i stwierdziłeś, że z twojego konta zniknęły pieniądze to bank ma obowiązek bezzwłocznie zwrócić ci pieniądze, najpóźniej do następnego dnia roboczego po dniu, w którym zgłosiłeś daną transakcję. Masz na to 13 miesięcy liczonych od dnia dokonania nieautoryzowanej transakcji, a nie dnia jej stwierdzenia. O zasadach tych pisałem ogólnie w tym artykule:

Nieautoryzowane transakcje: Jak odzyskać skradzione środki i jakie są Twoje prawa?

dziś przyjrzymy się praktyce banków.

CO MÓWIĄ PRZEPISY?

W związku z nowelizacją z dnia 10 maja 2018 r. ustawy o usługach płatniczych stanowiącej implementację dyrektywy unijnej PSD 2- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniająca dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylająca dyrektywę 2007/64/WE zwaną dalej PSD 2 bank może dokonać danej transakcji, jednak transakcja ta musi być autoryzowana przez klienta.

W razie, gdy transakcja jest nieautoryzowana to wyłączną odpowiedzialność z tytułu jej przeprowadzenia ponosi dostawca usług płatniczych (bank). W sytuacji wystąpienia nieautoryzowanej transakcji bank jest z mocy przepisów zobowiązany do zwrotu pieniędzy objętych daną transakcją. PSD 2 wskazuje, że bezzwłoczny zwrot oznacza zwrot w terminie nie późniejszym niż do końca następnego dnia roboczego, po odnotowaniu danej transakcji lub po otrzymaniu stosownego zgłoszenia. Dyrektywa PSD 2 wyznacza 15 dniowy termin na rozpatrzenie reklamacji, co w konsekwencji oznacza, że klient ma możliwość dysponowania kwotą nieautoryzowanej transakcji w okresie rozpatrywania reklamacji. Zatem ustawa wskazuje wręcz termin w jakim dostawca ma dokonać określonych czynności.

Dopiero po wykonaniu powyższych czynności bank ma możliwość ustalenia potencjalnej odpowiedzialności klienta.

NIEPRAWIDŁOWOŚCI W DZIAŁANIACH BANKÓW

Niestety często działania banków są od początku nieprawidłowe, bowiem bank może odmówić zwrotu pieniędzy tylko w sytuacji kiedy ma podejrzenie co do ewentualnego popełnienia oszustwa przez klienta i poinformuje o tym niezwłocznie organy ścigania. Najczęściej nie ma to jednak miejsca- bank nie informuje organów ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, ponieważ to sam klient jest ofiarą oszustwa.

W takiej sytuacji bank nie może odmówić zwrotu środków klientowi, co jednak bardzo często ma miejsce.

Banki często w bezprawny sposób modyfikują również inne zasady swojej odpowiedzialności z tytułu przeprowadzenia nieautoryzowanej transakcji, najczęściej są to:

CO W PRZYPADKU, W KTÓRYM STWIERDZIMY NARUSZENIE OBOWIĄZKÓW BANKU?

Jeżeli uznasz, że bank bezpodstawnie odmawia ci zwrotu środków czy stawia dodatkowe warunki warto sporządzić „odwołanie” od decyzji banku i szczegółowo opisać w nim swoje stanowisko, wskazując z jakich powodów argumentacja banku jest nieprawidłowa. Bank ma obowiązek ponownie rozpatrzyć sprawę i powinien ustosunkować się do Twojego pisma.

Jeśli odwołanie nie przyniesie rezultatu, możesz zwrócić się do Rzecznika Finansowego. Rzecznik może przeprowadzić postępowanie interwencyjne, a w niektórych przypadkach wystąpić z pozwem w Twoim imieniu.

Jeśli bank po odwołaniu nadal utrzymuje swoją decyzję, a interwencja Rzecznika Finansowego nie przyniosła oczekiwanego rezultatu, rozważ skierowanie sprawy do sądu. Wówczas to do Sądu będzie należała ocena czy do realizacji zakwestionowanych transakcji doszło w wyniku rażącego zaniedbania obowiązków przez klienta oraz czy są podstawy do zwrotu kwoty transakcji klientowi.

Warto skonsultować się z adwokatem, który przeanalizuje sprawę, przygotuje pozew i będzie reprezentować Cię przed sądem.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *